Funderingar

Jag har funderat på ett nytt objektiv hela sommaren, då jag vet att jag skulle få pengar till det. Frågan är bara vilket objektiv jag vill ha först?!
Har funderat på ett macro, eftersom jag tycker om att fota natur och blommor osv. Sen är ju ett telezoom bra att ha, så har funderat på ett 70-300 mm och de är ändå hyfsat billiga.
Men när jag fotade bröllopet för drygt en vecka sen använde jag mitt fasta 50mm/f1.8, mest för att man inte behöver lika mycket ljus. Men det var ganska svårt att få bra bilder, för man var ju tvungen att flytta sig om man stod för nära eller för långt bort.
Så nu har jag funderat på att "byta" ut mitt kitobjektiv till ett med ungefär samma brännvidd men lägre bländartal. Frågan är bara om man ska ha ett 18-50mm eller ett 17-70mm? Kan någon snäll själ hjälpa mig, någon som kanske har något eller har testat något av objektiven?


Sigma 17-70/2,8-4,5 DC HSM IF Macro till Nikon.
3 599:-
Normalzoom med autofokus.
20 cm närgräns.
Skala 1:2.3
"En mycket trevlig optik från Sigma. Trots att optiken inte tillhör deras bättre EX-serie känns den välbyggd och ger utmärkt bildresultat. I vidvinkelläget bör man blända ner något steg för att få bra skärpa, vilket inte är någon ovanlighet på vidvinkelzoomar."
Källa: cyberphoto.se

Min åsikt: Tycker om att det är ganska stort brännviddomfång, man kommer ju längre än med ett objektiv som bara går till 50mm. Bra närgräns också. Men det understrukna i texten under objektivet gör mig lite tveksam, men jag vet inte riktigt vad de menar. Vet inte heller vad själva talen på avbildningsskalan säger, hur det avgör hur bilden blir?
I objektivets benämning står det macro, men det går under normalzoom, så det framgår inte om man kan växla över till macro vid en viss brännvidd, som man kan på vissa telezoom objektiv.



Sigma 18-50/2,8-4,5 DC OS HSM till Nikon
3 195:-
Bildstabilisering.
Tyst AF- motor.
Närgräns 30 cm.
Skala 1:4.1
Källa: cyberphoto.se

Min åsikt: Fördelen med detta objektiv (som jag ser det) är bildstabiliseringen och att det är lite billigare.

SNÄLLA HJÄLP MIG! :)


Kommentarer
Sabina

Tack Elin :)

2009-08-19 @ 00:01:17
klara

jag tycker du ska satsa på ett som är ljuskänsligare över hela istället! annars är det ju nästan ingen skillnad mot kitet, förutom kvaliteten typ...

2009-08-29 @ 19:57:38
URL: http://klarastiger.blogg.se/
Robin

Jag vill ha ett 18-200 till min Nikon. Det kostar ca 3000 och funkar på nära håll och lite avstånd.

2010-01-04 @ 14:54:17

Kommentera här!

Vem är du?
Kom ihåg mig?

Mail (visas bara för mig!)

Din blogg

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0