Laktosintolerans, IBS eller bara känslig?

Min mage är verkligen inte min bästa vän..

Det "krånglar" till ens vardag när man blir känslig mot laktos (mjölksocker). Jag reagerar mest på choklad och glass och kan känna mig uppsväld bara efter någon timme.
Har börjat ätit tabletter som ska verka i förebyggande syfte, så slipper man ta laktasenzym-tabletter vid varje måltid om man ska äta mat som innehåller laktos. För att testa åt jag lite choklad ikväll, men jag tror inte min mage gillar mjölkchoklad, blir nog för mycket "av det goda".
Om det nu är mjölken i chokladen jag reagerar på..?

Uppsväldhet kan bero på så många andra saker också, finns en sjukdom som kallas IBS, då man är känslig mot lite andra saker. Så svårt med såna diffusa sjukdomar som man inte kan ta ett blodprov och få svart på vitt om man har det eller ej..
Kan också bero på stress, men tycker att nu på sommaren borde man ju inte vara stressad..
Jag blir inte klok på detta, kanske ska tänka igenom mina matvanor/ingredienser lite mer, kanske blir lite lättare när man bor själv :)

Någon som känner igen sig bland dessa problem, kanske har lite tips på hur man kan undvika "ballongmage"?


Gräddglass får jag numera äta vid speciella tillfällen :)

Kommentarer
Malin

jag har alltid haft problem med magen, framför allt när jag druckit mjölk och fil, men jag har kollat upp det och jag är inte laktosintolerant. men det konstiga är att jag bara får ont eller blir konstig i magen typ på mornarna när magen är tom och jag dricker mjölk.. mitt på dagen spelar det ingen roll, haha

2010-08-04 @ 10:27:23
URL: http://malinwahlbom.blogg.se/

Kommentera här!

Vem är du?
Kom ihåg mig?

Mail (visas bara för mig!)

Din blogg

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0