Bryta trender

Att leva med en känslig mage är nog mer påfrestande än vad man tror. Det gör att man kanske står över att göra vissa saker bara för att magen känns uppblåst, inga kläder passar och man känner ett allmänt obehag. Men det går att göra något åt, även om processen tar sin tid.

Detta blir ett lite längre inlägg och det handlar om IBS och hur jag upplever besvären. Det finns nog fler människor än man tror som lever med IBS. Sjukdomen, som det faktiskt är, är svår att beskriva och det finns inga tester för det. Men på ett sätt känns det ändå bra att typ veta varför magen beter sig som den gör.

Jag har alltid tyckt om pasta. Man kan variera sig så mycket när det gäller pasta och den finns i så många olika former. Som student är pasta ett bra val då det är ett relativt billigt och snabbt val.
MEN, pasta är kolhydrater och innehåller stärkelse. Kolhydrater är bra mat för magens bakterier och en jäsningsprocess sätts igång. När man då lever med en väldigt känslig mage och har IBS så kan det bli ett väldigt stort och jobbigt problem. Man upplever en väldigt uppblåst mage och känner allmänt obehag. När man har känslig mage kan man också få mer gaser i magen vilket också gör att man blir uppblåst och får kanske springa på toaletten väldigt ofta.

Det man hör ständigt om att största delen av immunförsvaret kommer från magen, påverkas såklart också av att man har en extra känslig mage. Man kanske blir förkyld oftare eller får feber, för att bakterier och virus angriper kroppen.

Nu ska jag berätta något väldigt personligt
Detta har varit ett av mina största problem i ett par år. Jag har t.ex. tyckt det har varit jobbigt att ha jeans på mig då det blir extra tajta när magen blir uppblåst och då blir det ännu obehagligare. Efter nästan varje måltid har jag varit tvungen att gå på toaletten och även flera gånger under dagen, ibland en gång i timmen. Detta för att kunna släppa på gaserna men också för att min uppblåsta mage trycker på urinblåsan.
Jag undviker av denna anledning att åka till platser där jag vet att det inte finns tillgång till toalett, då jag tycker det är väldigt jobbigt att behöva gå runt och hålla sig.

Jag får dessa obehag mer eller mindre efter varje måltid jag äter, men det är inte bara maten jag mår dåligt av. Även av en liten godisbit eller kaka får jag dessa besvär. De kommer oftast på en gång. Det som var min stora last förut, mjölkchoklad, kan jag inte äta alls nu. Det kan förstås också bero på att jag är laktosintolerant, men inte bara.
Bortsett från mjölken är den gemensamma faktorn för dessa produkter gluten & kolhydrater, i form av socker. Även riktigt fet mat mår min mage inte bra av, men det tror jag fler upplever som inte har IBS.
En annan bidragande faktor är stress. Jag är väldigt känslig för stress i vissa situationer. Den stressen som uppstår i studerandet, att det hela tiden ligger något i bakhuvudet och gror. Det är svårt att släppa plugget, det är inget man lämnar i skolan utan det följer med en hem, ja ibland dygnet runt.

Nu har jag äntligen tagit tag i saken!
För ett par veckor sedan gick jag till vårdcentralen och de konstaterade, precis som jag trott, att det var IBS. Jag tog även ett blodprov för glutenintolerans, för att vara på den säkra sidan, men provet var negativt. Fast det är ändå glutenrika produkter som är mest dåliga för magen.
Jag fick en rekommendation att prova Inolaxol. Ett granulat som ska normalisera tarminnehållet. Jag har fortfarande lite svårt att svälja detta, då det är i formen som små gruskorn.
Hittills tycker jag väl att det har fungerat bra, jag märker att det blir skillnad, men vet inte om det reducerar gaserna. Jag tar även kosttillskott med mjölksyrabakterier bara för att "hålla magen i form".
Men detta har inte riktigt löst mitt stora problem.
Så jag har surfat runt lite och läst, fått lite förslag om hur jag kan ändra min kost. Att jag borde dra ner på pasta visste jag, men jag ville inte bara sluta med det, utan hitta något bra substitut.

Så igår provade jag quinoa för första gången och det var riktigt gott. Det är fritt från gluten men inte helt fritt från kolhydrater men det känns som att det är mer "lättsmält". Jag har inte ätit pasta el. liknande sen i söndags och jag känner redan att min mage mår mycket bättre. Jag känner mig inte jättemätt efter att jag har ätit, utan lagom mätt eller egentligen bara inte längre hungrig. Det är en ganska skön känsla på ett sätt, man känner sig på ett sätt lite nyttigare också, att man inte har vräkt i sig mat och blivit mätt så att magen känns dubbelt så stor.

Jag ska försöka att äta på detta sätt i ca 4 veckor och se om det på längre sikt minskar mina magproblem. Just de här tre dagarna har inte vart så stressiga, så vi får se hur det påverkar mig sen.

Känner du igen er, lever du också med en känslig mage. Har du kanske något tips på hur du gör för att magen ska må bättre? Lämna gärna en kommentar!

Stort tack för att du har läst!

Kommentarer
Malin

Usch, aldrig roligt med magproblem.. Jag har också haft problem med min mage, nästan hela livet, till och från i perioder. När jag var liten trodde mamma och pappa att jag var laktosintolerant, men det var jag inte..



Dock saker som jag tycker funkar idag för att dels inte få ont i magen efter mat är att inte äta så mycket laktos (faktiskt..), för det känns som att magen svullnar upp av det. Så jag köper laktosfritt ganska ofta. Även fullkornprodukter märker jag att magen mår bättre av, så jag köper alltid fullkornspasta, råris, fullkornsbulgur och så vidare. Men det gäller ju även där att inte äta för mycket t.ex. pasta för då blir man ju uppsvälld i vilket fall. Försöker även inte äta så mycket mjukt bröd!



Och jag är precis som du, även om jag inte har någon sjukdom, utan bara vanliga magproblem, så mår jag, ibland ska tilläggas, väldigt dåligt av fetmat som pizza och liknande..



"roligt" att du delar med dig av det, är nog många som har samma problem! hoppas allt är bra med dig annars :)



och förresten, drick mycket vatten!!

2012-04-12 @ 08:05:14
URL: http://malinwahlbom.blogg.se/

Kommentera här!

Vem är du?
Kom ihåg mig?

Mail (visas bara för mig!)

Din blogg

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0